بسم الله الرحمن الرحیم

نقد مستند « انقلاب جنسی »

نویسنده: محمد محسنی

 

در نگاه اول

این مستند با عنوانی آسیب شناسانه به مقوله تربیت جنسی در اسلام، مباحثی مربوط به تهدیدات و خطرات انحرافات جنسی در نظام جمهوری اسلامی ایران را مطرح و به خصوصه مباحثی مربوط به ازدواج موقت را مورد بررسی قرار می دهد.

اثری دلسوزانه برای بررسی مشکلات جنسی جوانان در نظام جمهوری اسلامی ایران که با جذابیت خاص خودش، نه تنها مخاطبین قشر خاکستری که حتی توجه بسیاری از توده های آزادی خواه جنسی در کشور را به خود جلب کرده و در فضای مجازی به صورت گسترده تبلیغ و ترویج شده است.

حسین شمقدری به عنوان نویسنده ،کارگردان و مجری اصلی این مستند که با کارنامه خوبی همچون سه گانه مستند « میراث آلبرتا » به خوبی توانست به معضلات و مباحث مربوط به مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاههای خارجی بپردازد این بار پیرامون انحرافات جنسی در کشور ایران، دغدغه جدی خود را به بررسی وضعیت ذائقه جنسی توده مردم اختصاص داد.

مستند انقلاب جنسی با ساختار، ریتم و تدوین نه چندان هماهنگ و بعضا درهم اما بسیار جذاب، مخصوصا برای مخاطبان فضای مجازی تنها بعد از چند ماه از انتشار خبر رونمایی از آن ، توانست از استقبال خوبی در میان مخاطبین عام و خاص برخوردار باشد.

شجاعت جناب شمقدری عزیز برای ورود به این مباحث بسیار قابل تحسین و قدردانی است که نشان دهنده دغدغه ی هدفمند و راهبردی ایشان برای آینده انقلاب اسلامی می باشد. لذا بر خود لازم می دانیم از ایشان و تیم پرکار و زحمتکش ایشان کمال قدردانی را داشته باشیم.

اما بپردازیم به نقد و بررسی این مستند ....

 

زمین بازی را به دشمن واگذار نکنیم

حسین شمقدری بر خلاف موفقیتی که در مستند قبلی خود به دست آورد، به نظر می رسد در این مستند به خوبی نتوانسته از عهدۀ عنوان آن بر بیاید.

ایشان با رویکرد تسامحی، نگرشی ساده انگارانه و به نوعی با عوام زدگی در مسائل دقیق دینی در عرصه اجتماع، فضای نه چندان واکسینه شده ای برای آیندة فکر مخاطب در طرح مباحث عفاف گرایی ترسیم می کند! از این رو شکست سنگینی را در مواجهه با تهاجم نرم دشمن متحمل می شود و با ساختاری درهم، مخاطب را دچار سردرگمی میان پرسش و پاسخ های بعضا غلط مواجه می کند تا حدی که گاهی منجر به ارتباط ناهمگون پرسش ها و پاسخ ها می شویم و گاهی نیز دچار سردرگمی برای یافتن پاسخ.

مخاطب با تماشای این مستند با حرف های درست و نادرست فراوانی از سوی روایت گر آن مواجه می شود که نمی داند کدام را ملاک قرار دهد و ترجیح را به کدام سخن اختصاص دهد! پیشنهادات روایتگر را قبول کند یا سخن های پایانی؟!

انتخاب عنوان « انقلاب جنسی » در وهله اول انتخاب هوشمندانه ای به نظر می رسید! این عنوان پر بحث و حدیث، نه تنها مخاطبین عام که قشر فرهیخته و خاص جامعه را نیز به تماشای این اثر وا می دارد. مخصوصا متخصصین حوزه علوم تربیتی و به طور خاصتر پژوهشگران حوزه تربیت جنسی که با اصطلاح « انقلاب جنسی » بیشتر آشنا هستند. اما سازندگان این اثر ظاهرا نتوانسته اند با انتخاب این عنوان، انتظارها را برآورده کنند، و به جرأت می توان گفت با خلق اثری ضعیف، سطحی، بدور از تحقیقات وسیع و دقیق پیرامون تربیت جنسی در اسلام و نادیده گرفتن و بررسی دیدگاه دیگر اندیشمندان در مقوله انحرافات جنسی، مستندی عوامانه به نمایش گذاشتند و عنوان مستند را فدای تسامح و سطحی نگری نمودند.

یک اصل فراموش نشدنی در مواجهه با استراتژی قورباغه ای در جنگ نرم جنسی این است که « زمین بازی را نباید به دشمن واگذار کرد ».

در این مستند خواه یا ناخواه، گوی و میدان به حریف سپرده شده و با قبول فرضیات باطلی همچون عمل کردن غربی ها به اسلام یا عادی شدن جاذبه های سکسی در غرب و یا مقبولیات غیرمنطقی و تحمیلی ذهن سازنده همچون عقده ای بار آوردن دستورات و قوانین حکومت اسلامی، نگاه عامیانه و دیمی به مقوله ازدواج موقت و .... به بررسی وضعیت و نتیجه گیری از آن پرداخته شده.

 

اصطلاح « انقلاب جنسی »

عنوان « انقلاب جنسی » برای نخستین بار توسط روانکاوی به نام«وِیلهِلم رایش» اتریشی(۱۹۵۷ـ۱۸۹۷م.) در سال ۱۹۳۶م. در کتابی با عنوان «سکسوالیته در نبرد فرهنگی» مطرح شد. که بعدها آن را به زبان انگلیسی و با عنوان «انقلاب جنسی» منتشر کردند.

بعدها « پردیس مهدوی » پایان نامه دکترای خود را در دانشگاه آکسفورد با عنوان « قیام پرشور - انقلاب جنسی در ایران » تالیف نمود و در آن به همین مباحث پرداخت و نتیجه گیری خود را اینگونه بیان می کند که انقلاب جنسی در ایران رخ داده اما به نتیجه نرسیده و علت اصلی آن هم احکام و قوانین و شریعت اسلام است که در نظام جمهوری اسلامی جاری است.

 

برخی از کارشناسان معتقدند با آمار و اطلاعاتی که دربارۀ موضوعاتی مانند سقطجنین، تکزیستی، ایدز، خیانت زناشویی، کاهش سن رابطۀ جنسی، تنوع شرکای جنسی و اشکال جدید ارتباط جنسی، جراحیهای پلاستیکی، وضعیت پوشش و آرایش و رژیم لاغری داریم، میتوانیم تا حدودی به تحقق بحران جنسی در کشور مان مطمئن شویم. لیکن این نکته نباید فراموش شود که ترویج آموزههای دینی در حوزههای عفاف، حیا، غیرت، ازدواج، مهارت همسرداری و تربیت فرزند، همراه با نگاه مجرمانه به انحرافات اخلاقی و  برخورد قضایی و انتظامی با مظاهر بیعفتی، عواملی هستند که مانع از تحقق انقلاب جنسی میشوند و دشمن را در این عرصه ناکام میگذارند.

 

عدم توجه به پازل مدیریت غریزه جنسی

مهم ترین و اصلی ترین نکته ای که به نظر می رسد باید بدان اشاره کرد، نگاه گزینشی به مدیریت غریزه جنسی است (به خصوص تجویز نسخه ازدواج موقت در این مستند) و عدم توجه به همه قطعات پازل مدیریت غریزه جنسی.

شکی نیست که توجه به غریزه جنسی در دین مبین اسلام به عنوان یک برنامه ی منسجم و نظام مند الهی برای رشد و تعالی بشر از اهمیت خاص و بالایی برخوردار است و به جرأت می توان گفت اسلام تنها دینی است که در مواجهه با ارضای غریزه جنسی، برنامه مدون و جامعی برای کنترل و ارضای آن دارد.

اما نباید فراموش کرد که غریزه جنسی را باید به صورت یک پازل مورد بررسی قرار داد که قطعات گوناگونی را به خود اختصاص می دهد.

مدیریت غریزه جنسی در اسلام به طور کلی به 2 بخش اصلی «کنترل » و « ارضاء » تقسیم می شود که هر یک دارای بخش ها و محورهای مختلفی است .

در بخش کنترل (که یکی از بخش هایی است که در این مستند مغفول واقع شده و فقط یک جا آن هم ضمنی و بدور از تحلیل بدان اشاره شده) محورهای مختلفی همچون :

·        آگاهی بخشی و تغذیه فکری از طریق بیان اهمیت عفاف گرایی و زیان های بی عفتی فردی و جمعی

·        کنترل ورودی ها و خروجی های سمعی و بصری ، گفتاری و شنوایی (همچون نگاه به تحریک کننده ها، گفتگوهای محرک، شنیدن سخنان و آوای های محرک، پرهیز از لمس و تماسهای محرک)

·        کنترل فعالیت غدد جنسی (با مدیریت تغذیه و پرهیز از زدودن موهای زائد بدن برای مجرد ها و ...)

·        کنترل نمودها و جذابیت های جنسی با رعایت عفت در پوشش (پرهیز از پوشش های تحریک زا در رنگ و مدل و جنس و آرم و تصویر و ...)

·        کنترل محرک های محیطی همچون 1- عفت در خلوت به معنای پرهیز از خلوت با نامحرم و یا خلوت با خود  2-عفت در اختلاط (به معنای پرهیز از اختلاط با نامحرمان در هر مکانی که فرض می شود)  3-عفت در معماری (معماری غربی (Open)

·        کنترل رفتارهای تحریک زا (راه رفتن تحریک زا، واسطه گری نامشروع، تشابه به جنس مخالف و ....)

·        کنترل فکر و خیال (اندیشه های شهوانی و تخیلات جنسی و زنای ذهنی و ....)

·        کنترل ارتباط (عشق و دوستی نامشروع و ....)

را می توان نام برد و نیز در بخش ارضاء که اسلام خیلی روی آن تاکید دارد، مقوله ازدواج را توصیه می کند که شامل :

·        دائم (برای همگان در صورت امکان)

·        مجدد (برای افراد خاص در شرایط خاص)

·        موقت (برای افراد خاص در شرایط خاص)

می شود که فرد در صورت موفق شدن به امر ازدواج، به محورهای مختلف بخش کنترل نسبت به همسرش التزامی ندارد اما نسبت به نامحرمان حتی با وجود همسر، کاملا باید بدان ها ملتزم باشد.

البته بخش مهم تر دیگری را نیز می توان به این دو بخش اصلی ضمیمه نمود که در هردو بخشِ کنترل و ارضاء بکار می آید و آن « یاری کننده ها » در عرصه مدیریت غریزه جنسی است.

یاری کننده ها در عرصه مدیریت غریزه جنسی (که ای کاش در ساخت این مستند مورد توجه قرار می گرفت) از محورهای مختلفی تشکیل می شود همچون :

·        معنویت (رابطه و راز و نیاز با خدا، روزه داری، به پا داشتن نماز، معادباوری، محبت الهی، توسل به اولیا الهی، تلاوت قرآن و ....)

·        قوانین حکومت اسلامی و نظارت همگانی (اجرای احکام تشویقی و تنبیهی اسلام، نقش دولتها در اجرای وظایف محوله پیرامون فرهنگ عفاف که نزدیک به 25 ارگان دولتی مجموعا 301 وظیفه مصوب پیرامون ترویج فرهنگ عفاف گرایی بر عهده دارند، نقش امر به معروف و نهی از منکر در عفاف ورزی فرد و جامعه، اسلامی سازی علوم انسانی، عدالت اقتصادی، اشتغال و ....)

·        نقش والدین در تربیت جنسی فرزندان از بدو تولد تا هنگام همسرگزینی جوانان

·        سبک زندگی (همنشینی با دوستان عفیف، غیرتمندی و حیاورزی، ورزش و ....)

به نظر می رسد سازندگان این مستند اگر نگاهی جامع به مقوله غریزه جنسی می داشتند هیچگاه « گزینشی » به مباحث ورود نمی کردند و همانطور که در این مستند روی آن تاکید شده، فقط نسخه ازدواج موقت تجویز نمی شد.

 

پارادوکس مستند

سوای بررسی صحت و سقم دو مقوله « وضعیت بد جنسی در غرب » و « ادعای نزدیکی رفتار جنسی غرب به اسلام »، نمی توان این دو مورد را با هم جمع کرد. اینکه جناب شمقدری عزیز در این مستند ،گزارشی از وضعیت فاسد جنسی در غرب ارائه می دهند مانند انعکاس « خوابگاههای مرفه دولتی برای مدارس»، « محتوای آموزشی غلط در مدارس غربی »، « بی بندوباری جنسی نوجوانان در اوائل سن بلوغ»، « فاجعه ی تن فروشی مدرن بازارها » و موارد فاجعه بار دیگری که در این مستند آمده و نیامده، همه و همه حاکی از وضعیت بحرانی و فاجعه بار جنسی در غرب است و ادعای عمل به اسلام و نزدیکی رفتار غرب به اسلام در دقیقه 15 و 16 این مستند، با گزارشات مذکور همسویی ندارد و سازندگان این اثر را محکوم به تناقض گویی می کند.

به نظر می رسد جناب شمقدری عزیز از آن جا که توصیه های فراوان آموزه های دینی به ازدواج (با درنظرگرفتن اذن والدین و یا مسائلی همچون کثرت مجامعت با همسر و ...) را نشانه توجه فراوان دین به غریزه جنسی دانسته اند، در یک محاسبه ی غلط و مقایسه مع الفارق با رابطه های جنسی غرب، نتیجه گرفته اند که آنجا به اسلام بیشتر عمل می شود در حالیکه اولا؛ توجه نکردند که همه این توصیه ها در بستر خانواده و با همسر مشروع معنا پیدا می کند ولا غیر! ثانیا؛ با ارائه گزارشات فراوان در همین مستند، غرب در یک باتلاق جنسی دست و پا می زند.

عمل به اسلام در آنجا شاید فقط فقط در مسائل مربوط به نظم اجتماعی (که همین مسئله هم می تواند مورد مناقشه قرار بگیرد) را در بر بگیرد و نه بیشتر. اما در آنجا انسانیت کجاست!؟ حقوق بشر کجاست!؟ حقوق جنسی زن و مرد چگونه تعریف می شود؟! وقتی با آمار فزاینده تجاوز در غرب و بردگی های جنسی مدرن امروزی آن مواجه می شویم، باید در عقیده خود به اینکه رفتار آنها در روابط جنسی به اسلام نزدیک تر است تجدید نظر کنیم. اینکه حضرت روح الله (ره) در مورد امریکا تعابیری همچون « شیطان بزرگ » و « ام الفساد » را می فرمایند حاکی از حکمت و فرزانگی و تعمیق تفکر ایشان بود. کاش سازندگان این مستند به فرمایشات رهبر معظم انقلاب نسبت به وضعیت فاجعه بار جنسی و نگاه تحقیر آمیز به زن در جامعه غرب، توجه بیشتری می کردند. ادعای عمل به اسلام در غرب پیرامون مباحث جنسی ادعایی بی اساس و به دور از آگاهی است.

بد نیست به این لینک با عنوان « توهّم عادی سازی روابط میان زنان و مردان » حتما مراجعه نمائید!

http://kanoon-amin.ir/post/32

 

بله! غرب پرچمدار ارضای غریزه جنسی است اما با چه قیدی؟! با چه حد یقفی؟! با بی بندوباری محض و مطلق؟؟!! این چه میانه ای با اسلام دارد چه برسد به نزدیکی با آموزه های دینی!

ظهور اسلام، به یک معنا و یک جهت، به عنوان یک برنامه عادلانه برای بشر در متعادل سازی و مدیریت و کنترل غریزه جنسی، در مواجهه با دو جریان خطرناک جنسی در دنیا بود، که یکی جریان جاهلیت اولی و مدرن در ارضای جنسی آزاد بود، و دیگری؛ نحله های شرقی مخالف با ارضای جنسی همچون بودیسم و هندوئیسم یا مسیحیت انحرافی و تحریف شده ی کلیسایی که اسلام با ارائه مدل ازدواج مشروع، به مبارزه با هردوجریان پرداخت.

ناگفته نماند اینکه جناب شمقدری با اشاره به تبلیغات پورن کشورهای غربی اذعان داشتند که این تبلیغات در سطح شهر خیلی عادی است! خود نشانه ای روشن از موثر بودن صنعت پورنوگرافی در تجارت است که سردمداران و سرمایه داران صهیونیزم نزدیک یک قرن است از آن استفاده می کنند وگرنه چه نیاز به استفاده از آن بود؟! سوای اینکه دامن زدن به این تعبیر که «عادی است» این خودش یک راهکار برای عادی سازی وضعیت فاجعه بار جنسی است!

 

علت اصلی عقده ای شدن چیست؟

آنچه در حرف های بعضی از افراد مصاحبه شونده در گزارشات مردمی مشاهده شد و جناب شمقدری عزیز بر روی آن صحه گذاشتند « عقده ای شدن و یا مریضی افراد در مواجهه با خویشتنداری جنسی » بود. اما این حرف از جهات مختلف دارای اشکالات اساسی است.

اولا؛ باید گفت عقده ای شدن افراد معمولا می تواند از بی مهری والدین نسبت به فرزندان، خشونت علیه فرزندان، تربیت بد خانوادگی، عوامل اقتصادی و محیط ناسالم و شرایط فرهنگی نادرست باشد و نه إعمال محدودیت های جنسی در آموزه های دینی مانند حجاب بانوان! مطمئنا این موارد مذکور در بزهکاری افراد مخصوصا بروز انحرافات جنسی نقش بسزایی دارد ولی دلیلی ندارد بروز بی عفتی افراد را به إعمال محدودیت ها و تقییدات دینی پیرامون مسائل جنسی مربوط دانست!

لذا عقده ای شدن عاملش تقیدات جنسی در اسلام نیست بلکه معمولا از بی مهری والدین، کمبود عاطفه و توجه به افراد نشأت می گیرد و انحرافات اخلاقی و جنسی را در افراد پدیدار می کند.

 

خویشتنداری عین عروج است!

خود این تقییدات دینی و حکومتی عین عروج و تعالی است. به عنوان نمونه امیرمومنان علی علیه السلام در حدیثی پیرامون آرامش روانی افراد می فرمایند: « مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ أراحَ قَلْبَهُ » کسی که چشم خود را فروگیرد، دلش را آسوده گرداند! (غررالحکم 666)

و یا در باب فواید و آثار عفت نگاه، رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) کشف حقایق ملکوتی را نتیجه عفت چشم برشمردند و فرمودند : « غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ تَرَوْنَ‏ الْعَجَائِب‏ » چشمان ‌خود را ‌از حـرام ‌فرو گیرید تا عجائب ‌و شگفتی‌ها‌ ببینید! (مستدرک الوسائل 14/270)

و یا امام صادق‌ (علیه السلام) چشیدن لذت عبادت و ایمان را در گرو آن دانستند و فرمودند : « مَنْ تَرَکَها للهِ عَزَّوَجَلَّ لا لِغَیرِهِ أعْقَبَهُ الله إیماناً یَجِدُ طَعْمَهُ » هر که به‌خاطر خدای عزوجل و نه به‌خاطر غیر او، نگاه حرام را ترک کند، خداوند در پی آن، ایمانی به او ارزانی دارد که مزّه‌اش را بچشد. (من لا یحضره الفقیه 4/18)

و نیز رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند : « ما مِنْ مُسلِم یَنْظُرُ إمْرَأةً اَوَّلَ رَمْقَةٍ ثُمَّ یَغُضُّ بَصَرَهُ إلاّ أحْدَثَ اللهُ تعالی لَهُ عبادةً یَجِدُ حَلاوَتَها فی قَلْبِهِ » هیچ مرد مسلمانی نیست که نگاهش به زنی بیفتد و چشم خود را پایین اندازد مگر اینکه خدای تعالی به او توفیق عبادتی دهد که شیرینی آن‌را در دل خویش بیابد.(نهج الفصاحه 711)

 

گناه عامل عقده ای شدن!

ثانیا؛ این عقده ای شدن مطمئنا از پایبندی به تقییدات دینی و حکومتی در مسائل جنسی نشأت نمی گیرد بلکه بعد از بی عفتی های مقدماتی همچون هرزگی نگاه و توجه به ادبیات مهیج جنسی و عدم موفقیت در ارضای جنسی نشأت می گیرد که منجر به رفتارهای انحرافی بزرگتر خواهد شد! حتی اگر یکبار هم موفق به انحرافات بزرگتر شود، زمینه برای بی بندوباری جنسی بیشتر فراهم می شود و عقده ای تر خواهد شد!

در یک کلام گناه باعث عقده ای شدن افراد می شود. وقتی هرزه چرانی های مدرن ذائقه افراد را تغییر دهد و در پی آن با مشکلات ازدواج روبرو شوند، ادعای مریض شدن افراد یا عقده ای شدن آنان بیشتر معنا پیدا می کند نه اینکه بگوئیم با خویشتنداری افراد یا إعمال محدودیت های حکومت اسلامی! قطعا این محدودیت ها و تقییدات اسلامی است که مقدمات گناه و عقده ای شدن را بی اثر می کند و یک جامعه را حفظ می کند! لذا فرد بعد از بی عفتی های مقدماتی اگر به مقصود خود دست نیافت، به قول شما عقده ای بار می آید یا به انحراف کشیده می شود!

امیرمومنان علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند: « مَنْ أطْلَقَ طَرْفَهُ کَثُرَ أسَفُهُ » هر که عنان چشم خود را رها کند، اندوهش بسیار شود. (الکافی 8/23)

امام صادق‌ (علیه السلام) نیز می‌فرمایند: « کَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أورَثَت ‌‌‌حَسْرَةً طَوِیلَةً » ای بسا نگاهی که حسرتی طولانی به‌بار آورده است!

خانم وِندِی شَلِیت متولد 1975 در ایالت ویسکانسین امریکا و فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشکدة ویلیامز در مقدمه کتاب خود به نام « بازگشت به عفاف A RETURN TO MODESTY » به گرایش در حال فزونی نسبت به پاکدامنی در میان زنان جوان جامعه امروز امریکا اشاره می­کند و می­گوید : « بیشتر این افراد بانشاط، سرزنده و فعّال هستند » (فمینیسم در آمریکا تا سال2003، ص16 و 17، ترجمه سمانه مدنی)

خیلی عجیب است که جناب شمقدری با ارائه گزارشی از تمهیدات کشورهای غربی برای جلوگیری از بارداری، و در عین حال گزارشات مختلفی که از وضعیت فاجعه بار جنسی در غرب به تصویر می کشند، چطور این همه تجاوز های بی حد و مرز در غرب و آمار فزاینده بارداری های غیر اختیاری در اردوهای مختلط و مدارس و دانشگاههای غربی و بسیاری موارد دیگر که در کشورهای غربی نمود دارند را نادیده گرفته و معتقدند غربی ها عقده ای نیستند و ایرانی ها در حال عقده ای شدن هستند! سوال اینجاست؛ تجاوز از چه نشأت گرفته است!؟ آیا غربی ها عقده ای نیستند که در رفتارشان تجاوز های فاجعه بار بروز کرده؟!

غریزه جنسی همانند گرسنگی و تشنگی نیست که اگر به آن توجه نکند و ارضا نشود او را به کام مرگ بکشاند. اسباب تحریکات جنسی در جامعه را حذف کنیم، یقینا به تعادل غریزه جنسی خواهیم رسید! اگر کنترل ورودی ها و خروجی های فرد و جامعه در حکومت الهی و توحیدی صورت گیرد که باید هم بگیرد، دیگر تغییر ذائقه جنسی و در پی آن بحران یا انقلاب جنسی رخ نخواهد داد! اما اگر این مسئله مورد توجه قرار نگیرد باید منتظر بحران های جنسی باشیم چرا که غریزه جنسی، سیری ناپذیر است!

تشکیل حکومت دینی و جامعه توحیدی در مواجهه با حکومت طاغوتی در صدد رفع موانع تعالی انسان است که شیاطین جن و انس در ولایت های طاغوتی و شیطانی در طول تاریخ برای عدم تحقق این هدف بزرگ انبیاء و اولیاء الهی از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند تا نگذارند جامعه ای ایمانی با تقییدات الهی، محیط تعالی انسان را فراهم کند.

اگر معتقدیم دستورات دینی ذکر خداست و آرامش بخش، یقینا تقییدات دینی عامل عقده ای شدن و مریضی افراد نیست که برعکس عدم توجه به دستورات دینی عامل اصلی عقده و مرض است. لذا عقده ای شدن افراد ناشی از عدم خویشتنداری در وهله اول و در مراحل بعدی کوتاهی والدین و بالاتر از آن، مسئولین امر و خواص جامعه می باشد.

 

راه درمان ازدواج موقت نیست!

ما در آموزه های دینی، مدیریت غریزه جنسی داریم نه ارضاء مطلق، آنهم با صیغه شرعی! اینکه مواردی به صورت خاص را به سمت ازدواج موقت سوق دهیم غیر از این است که بگوئیم امروزه با شرایط فعلی نسخه ای لقمه ای همچون ازدواج موقت راه درمان است.

آنچه سازندگان این مستند، تاکید جهت داری بر روی آن کرده اند، تجویز نسخه ازدواج موقت در شرایط فعلی است که زمینه ازدواج دائم برای بسیاری از افراد مهیا نیست. درست است که مشکلات اقتصادی، توقعات بیجا و انتظارات بالا، سخت پسندی های جوانان و والدین، کوتاهی مسئولین امر و ... همه و همه از موانع ازدواج امروز جوانان است اما راهکار راهبردی مطمئنا ازدواج موقت نیست ...

تاکید اسلام به ازدواج دائم است! که حتی در سیره بزرگان نیز مشاهده می شود که به همسر خود اکتفا می نمودند. این حاکی از احساس بسندگی آنها است که ریشه در حیا و عفاف گرایی آنان داشته است چراکه همسرگزینی بدون عفاف ورزی نسبت به نامحرمان خطر آفرین است و تزلزل خانواده را به همراه دارد. در روایتی امام صادق علیه السلام فرمودند : « عِفُّوا عَنْ‏ نِسَاءِ النَّاسِ، تَعِفَّ نِسَاؤُکُم‏ » (کافی 11/277) در برخورد با نامحرمان خویشتندار باشید تا نسبت به همسران شما عفت بورزند.

اما اگر ازدواج دائم مهیا نبود، راهکار عمومی و همه جانبه ، عفاف ورزی است! قرآن کریم در یک راهکار دقیق نسخه عفاف گرایی را در زمان تجرد و عدم دسترسی به ازدواج توصیه می کند و می فرماید : « وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ نِکَاحًا » (نور آیه 33) کسانی که ازدواج برایشان مقدور نیست، عفاف پیشه کنند.

نگاه ما به ازدواج موقت باید مقید باشد! یعنی این راهکار را برای افرادی خاص و در شرایط خاص لازم بدانیم و نه به عنوان یک راهکار عمومی در شرایط اضطراری!

گاهی شرایط اضطراری، فرد و جامعه را به نوعی اهمال کاری، تسامح و سطحی نگری رفتاری دچار خواهد کرد و چشم و گوش بسته و به دور از توجه به تقییدات ضروری و تغییر ناپذیر اسلامی مخصوصا اصول راهبردی انقلاب اسلامی، فرد و جامعه را به باتلاق جنسی فرو خواهد برد و دشمن را به اهدافش نزدیک خواهد نمود.

 

تنوع طلبی جنسی و هوسرانی

تنوع طلبی جنسی و هوسرانی اولین و خطرناکترین ره آوردی است که ازدواج موقت در شرایط فعلی به همراه دارد! تهدیدی جدی که با وجود گسترش و دسترسی آسان به هرزه نگاری و ادبیات پورن در دنیای امروز، عملی شدن آن را تسریع می بخشد!

امام جواد علیه السلام در یک راهبرد هوشمندانه در مواجهه با جنگ نرم دشمن می فرمایند « مَنْ‏ أَطَاعَ‏ هَوَاهُ‏ أَعْطَى عَدُوَّهُ مُنَاه‏ » هوسرانی و لبیک به شهوات، مساوی است با دشمن شادکنی!

در روایات اسلامی کسانی که به هوسرانی و تنوع طلبی جنسی آن هم از نوع حلال و شرعی آن مبتلا هستند، به شدت مورد مذمت قرار گرفته اند.

در روایت شریفی از رسول گرامی اسلام آمده است : « إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یُبْغِضُ أَوْ یَلْعَنُ کُلَّ ذَوَّاقٍ‏ مِنَ الرِّجَالِ وَ کُلَّ ذَوَّاقَةٍ مِنَ النِّسَاءِ » خدای متعال هر مرد و زن هوسران و تنوع طلب جنسی را دشمن می دارد و از رحمت خود محرومش می سازد. (الکافی 6/54)

آیت الله مکارم شیرازی در این باره می فرمایند : « اولا؛ اگر ازدواج موقت در مورد باکره رشیده باشد اولین مشکل این است که قوای شهویّه قابل کنترل نیست (در شهوت، دو سوم عقل از کار می‌افتد) مخصوصاً جوان با آن شرایط خاصی که دارد نتیجه‌اش ذهابُ‌البکارة و فرزند ناخواسته و ... است که مشکلات عدیده‌ای را به بار خواهد آورد) . ثانیا ؛ اگر فتح این باب شود ممکن است این بنت (دختر) هرچند وقتی، به نکاح این و آن درآید و چنین نیست که در تمام مدت با یک نفر باشد و مسلّماً نکاح موقت متعدد خواهد بود و این تعدّد، آینده نکاح دائم دختر را به خطر می‌اندازد. چون وقتی شخصی می‌داند که این بِنت با افراد مختلف بوده، دیگر رغبتی به او پیدا نمی‌کند و از زنان بیوه هم بدتر است، چون همسران متعدد داشته است، پس خیلی از دختران آینده‌شان به خطر می‌افتد اگرچه مشکل امروزشان حل می شود. ثالثا؛ اگر دختر در چند مورد به عقد متعه در آمد و سپس همسر دائمی اختیار کرده اگر این همسر دائمی از بقیّة همسران قبلی بهتر باشد بحثی نیست، ولی اگر بدتر باشد دیگر علاقه‌ای به این همسر دائمی ندارد. چون قبل از این همسر، دیگران را دیده است. این امر موجب می شود که در آینده چه‌بسا این ازدواج نیز به طلاق کشیده شود. رابعا؛ چه ‌بسا بعد از این‌که همسر دائم پیدا کرد نتواند قطع علاقه مطلق از گذشته پیدا کند و ممکن است مخفیانه روابطی برقرار شود که کانون خانواده به خطر بیافتد. (درسنامه عفاف ص70) »

 

احتمالی نادر

وقتی می شنویم ازدواج موقت به ازدواج دائم منجر می شود، تقریبا در این عصر و زمانه به شوخی بیشتر شباهت دارد تا واقعیت! احتمالی که بسیار ضعیف است و به ندرت مواردی این چنینی را می توان سراغ داشت! معمولا افرادی که به ازدواج موقت روی می آورند، براساس ماهیت بهره برداری محض آن، بدان مبتلا می شوند و کسی به ازدواج موقت به دیدۀ ازدواج دائم ، تشکیل خانواده و مسئولیت پذیری نمی نگرد که حتی برعکس، نردبانی می شود برای فرار از مسئولیت پذیری و تعهدمندی!

 

خطر فروپاشی انقلاب اسلامی!

در آینده پژوهی انقلاب اسلامی، یکی از محورهای اصلی، بررسی تهدیدات پیش رو است. بحران جمعیتی به عنوان یک آسیب جبران ناپذیر، خطر بزرگی است که آینده انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را تهدید می کند و مطمئنا در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی یک تهدید بسیار خطرناک محسوب خواهد شد.

میل به ازدواج موقت و بی رغبتی به مقوله ازدواج دائم و نهاد خانواده و به تبع آن بی مسئولیتی نسبت به تشکیل بنیان خانواده و تکثیر نسل، یک خطای فاحش است. رسول گرامی اسلام در راهبردی دقیق برای آینده جهان اسلام فرمودند: « تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا تَکْثُرُوا » این توصیۀ پیغمبر اکرم حاکی از اهمیت زیاد به مسئله خانواده است.

مطالبه گری از مسئولین امر و نخبگان و خواص جامعه برای حمایت های مادی و معنوی و سیاست های تشویقی در تسهیل امر ازدواج اولین وظیفه ای است که بر دوش همه ما قرار دارد تا کار به ترویج نسخه های اضطراری و جزیره ای نرسد!

معتقدم گاهی یک مباح فردی در گذر زمان، گناهی تاریخی و نابخشودنی محسوب می شود! ازدواج موقت به عنوان یک نسخه درمانی موقت و نه نسخه ای پیشگیرانه یا درمانی دائم، جز تقویت تنوع طلبی جنسی در افراد و هوسرانی و در نتیجه بحران خانواده، هیچ ره آورد دیگری را به همراه نخواهد داشت!

ضمن اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی، شهید پروری است! اگر به سیره شهدا توجه بیشتری شود، عفاف ورزی نقطه قوت این قهرمانانِ عرصه جهاد با نفس بوده. عفت و حیائی که امثال شهید برونسی ، شهید ابراهیم هادی و بسیاری از شهدای میهن عزیزمان از خود بروز داده اند عملی کردن روایت امام جواد علیه السلام است که فرمود رمز پیروزی بر دشمن، غلبه بر هوس هاست.

داستان شهید امین 17 ساله بسیار قابل توجه است که در شرایطی کاملا مهیا برای رابطه نامشروع جنسی که کمتر کسی می تواند از آن فرار کند، آنگونه خویشتنداری کرد و الگوی عفاف گرایی شد. داستان این شهید را در این باره حتما بخوانید.

http://kanoon-amin.ir/post/11

داستان های معروف افرادی همچون مرحوم میرداماد، ابن سیرین، شهید برونسی و بسیاری دیگر از قهرمانان عفاف گرایی پیامی دارد و آن اهمیت عفاف ورزی افراد در سلوک معنوی و نوشیدن جام شهادت بوده است.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند : « مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَة » پاداش مجـاهد شهید در راه خدا، بیش از کسی نیسـت که قدرت بر گناه دارد ولی عفاف می‌ورزد. انسان عفیف[به‌اندازه‌ای روحش اوج می‌گیرد و متــعالی می‌شود که] نزدیک است فرشـته‌ای از فرشـتگان گردد! (نهج البلاغه حکمت 474)

 

راه چاره این است...! گفتمان غالب را تغییر دهید! مطالبه گری کنید!

وقتی مدیریت و کنترل ورودی و خروجی های انسان صورت بگیرد و به دستورات دینی عمل بشود، دیگر نیازی نیست که عقب نشینی کنیم و بگوئیم حالا که افراد جامعه دچار ادبیات پورن شده اند پس رو بیاوریم به سمت ازدواج موقت ولو با اجازه و نظارت والدین!

در صورت تغییر در گفتمان غالب، سطح انتظارات افراد تغییر قابل توجهی خواهد داشت چراکه ادبیات مهیج جنسی و پورنوگرافی ذهن ها را مشغول خود نکرده و ذهن افراد به یکدیگر به صورت کالای جنسی نخواهد بود و آزادی خواهی جنسی و حتی رأی به شعارهای رادیکال انتخاباتی هم تغییر خواهد کرد! با غالب شدن این گفتمان، مطمئنا عرف جامعه به سمت ازدواج آسان، احساس بسندگی جنسی و موارد مرتبط با آن سوق داده خواهد شد. این تغییر حاصل نخواهد شد مگر آگاهی بخشی و تغذیه فکری همه جانبه از سوی نخبگان، فرهیختگان، سخنرانان، متنفذین و مسئولین امر در جهت تحقق بخشیدن عملی به اهمیت فرهنگ عفاف گرایی و خویشتنداری جنسی!

ما نباید نقش دولت ها و والدین را برای تحقق گفتمان غالب ازدواج آسان و فرهنگ عفاف گرایی فراموش کنیم! تکرار می کنم! نقش دولتها در اجرای وظایف محوله پیرامون فرهنگ عفاف که نزدیک به 25 ارگان دولتی و مجموعا 301 وظیفه مصوب پیرامون ترویج فرهنگ عفاف گرایی است! چقدر بدان عمل شده؟! چرا از مطالبه این موارد شروع نمی کنید؟! وظیفه والدین چطور؟ چرا بر روی فرهنگ بسندگی معیشتی و جنسی و آموزش های لازم برای خانواده ها در جهت تسهیل ازدواج و رفع موانع و بطور کلی وظایف آنها نسبت به تربیت جنسی فرزندان مانور نمی دهید!؟ ما نباید عقب نشینی کنیم و بعد از شکست های پی در پی به دنبال نسخه های لقمه ای و سرپایی باشیم!

به عنوان نمونه می توانید در اثر کار فرهنگی تمیز در گسترش فرهنگ عفاف گرایی در مدارس آموزش پرورش به این لینک مراجعه فرمائید.

http://kanoon-amin.ir/post/50


والحمدلله رب العالمین

محمد محسنی

آبان 1396

صفر 1439