برخی می­گویند: حجاب مانع رسیدن ویتامینِ دی به بدن خانم­ها شده و بنابراین نباید مورد استفاده قرار گیرد.

  اخیراً گزارشی در یکی از شبکه­های ماهواره­ای بیان می­کرد که ویتامین دی از طریق خورشید به پوست بدن می­رسد و نتیجة این گزارش این بود که حجاب برای پوست خانم­ها مضر است و باعث ضربه زدن به سلامتی آنها می­شود. این گزارش، دلسوزانه از زنان و دختران می­خواست در صورتی که نگران کمبود ویتامین دی بدن­شان هستند حجاب را کنار بگذارند؟

در پاسخ می­گوییم شکی نیست که ویتامین دی برای بدن لازم است ولی راه رسیدن ویتامین دی به بدن، فقط از راه خورشید نیست. بلکه از راه تغذیه نیز این ویتامین تأمین می­شود. دکتر «مرتضی صفوی» متخصص تغذیه، معتقد است مصرف هفته‌ای 2 بار غذای دریایی شامل ماهی و میگو در تامین ویتامین دی بدن موثر است.[1]

ثانیاً تردد عادی افراد زیر تابش آفتاب هم موجب جذب ویتامین دی از طریق صورت و دست می‌شود و اگر روزی نیم ساعت دست و صورت در معرض آفتاب قرار گیرد کفایت می­کند. دکتر مرتضی صفوی در این باره می­گوید:

برای جذب ویتامین دی حتماً نباید تمام بدن را در معرض تابش آفتاب قرار داد و کافی است که آفتاب به دست و صورت برسد تا ویتامین دی جذب بدن شود.[2]

ثالثاً برخی از متخصصین معتقدند تابش زیاد و مستقیم نور خورشید زیان­بار است و باید از آن پرهیز کرد و حجاب از این جهت محافظ خوبی می­باشد و بنابراین سلامتی را به ارمغان می­آورد همان­گونه که برای سلامتی موها مفید است.

دکتر «علی ابراهیمی» متخصص پوست در این باره می­گوید:

بهتر است برای جذب ویتامین d مورد نیاز بدن، کمتر بر نور آفتاب تاکید شود، زیرا نور آفتاب اثرات تخریبی اثبات شده­ای بر روی پوست خواهد داشت؛ آفتاب می­تواند باعث ایجاد سرطان­های پوستی، چروک و تشدید رنگدانه­های پوستی و ایجاد کک و مک شود و لذا قرار گرفتن در معرض آن به­مدت طولانی خطرناک خواهد بود؛ در روزهای آفتابی پوستِ غیرِمحافظت شده به سرعت تحت تاثیر تشعشعات زیانبار خورشید قرار می­گیرد، لذا برای آن دسته از کسانی که می­خواهند نقصان ویتامین d مورد نیاز بدن را جبران کنند توصیه می­شود به مواد غذایی توجه بیشتری داشته باشند تا نور آفتاب؛ ویتامین d نوعی ویتامین محلول در چربی است که در روغنها، گوشتها و موادی مانند شیر و دیگر لبنیات بوفور یافت می­شود.[3]

رابعاً در غالب دستورات و احکام دین مقدس اسلام دو جنبة جسم و روح، و دنیا و آخرت مد نظر است مثلاً روزه علاوه بر اینکه غذای روح ماست سلامتی جسم را هم به ارمغان می­آورد. و همچنین است نماز که سلامتی روح و جسم را تأمین می­کند.

 با توجه به این نکات، آیا خداوند می­تواند نسبت به سلامتی بانوان بی­توجه بوده باشد؟!

 یکی از مُبلغین دین را دعوت کردند که بین جمعی از پزشکان یک بحث علمی مطرح کند. ایشان در جمع پزشکان حاضر شد و گفت: سیستم­های پزشکی اشکال دارد، دارویی که برای معده می­دهید به کلیه توجهی نمی­کند و دارویی که برای اعصاب می­دهید به بخش­های دیگر توجهی نمی­کند. شما یک بُعد را می­بینید  و به بُعدهای دیگر توجهی نمی­کنید ولی خالق هستی وقتی حکمی می­دهد به تمام بُعدهای آن در عالم هستی توجه دارد.

بنابراین ممکن نیست خداوند در مورد حجاب، ویتامین دی خانم­ها را در نظر نگرفته باشد.

 تا ما اعتماد به خدا و دین خدا پیدا نکنیم (که اسمش ایمان است) عبد خدا نمی­شویم. و ممکن است برای هر دستور خدا یک بهانه بتراشیم.[4]

ناگفته نماند دشمن تمام توان علمی و فکری خود را به­کار بسته تا هر روز، یک شبهه و ایراد جدید تولید کند و حجاب­داران را از مسیر در پیش گرفته بازدارد و گاه در این راه به هر خار و خاشاکی سُست و بی­ریشه چنگ می­زند تا شاید چند صباحی برخی را بدان مشغول سازد. غافل از اینکه جواب­های منطقی و مستدل و علمی دانشمندان اسلامی، یکی از راه‌های گسترش احکام و دستورات دین مبین اسلام می­باشد و دشمن را زمین­گیرتر می­کند.   



[1] . رجانیوز کد خبر:203919 .

[2] . رجانیوز کد خبر:203919 .

[4] . برگرفته از سخنان حجت­الاسلام ماندگاری در برنامه«سَمت خدا». ایشان همچنین در این برنامه خاطرنشان کردند که چرا آنها نگران سلامت خانم­های با حجاب هستند؟! آنها که دلسوز بانوان کشورهای اسلامی هستند چرا نگران جوانان مسلمان فلسطینی، لبنانی، عراقی و  افغانستان نیستند؟! آیا آنها حیات لازم ندارند؟! چرا آنها نسبت به مسلمانانی که بخاطر تحریم­های دارویی ظالمانة این کشورها دارند جان­شان را از دست می­دهند، دلسوزی نمی­کنند؟! شما باید بدانید که دلسوزهای شما چه کسانی هستند!