پیشگفتار


عفاف به­ عنوان یک فرهنگ، روش و منشِ آدمی را تبیین می­کند و به او چگونه بودن و چگونگی سبک زندگی را آموزش می­دهد.

اساساً هر جامعه­ دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه می­کند فرهنگ عفاف است و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزة جنسی می­باشد تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود و دست­یابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش، و رسیدن به کمالات انسانی و اِلاهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد

 

طرح مباحث عفاف­گرایی چه ضرورتی دارد؟

پژوهش و بررسی در پرونده‌های قضایی، که بخشی اندک از آنها در روزنامه‌ها به‌عنوان خبر منعکس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، نشانگر این واقعیت است که بسیاری از نزاع‌ها، طلاق‌ها، قتل‌ها، خودکشی‌ها، اعتیادها، باندهای فساد و فحشاء و ... ریشه در انحرافات اخلاقی و غریزة شهوانی دارد که اگر کنترل می‌شد هرگز به این مراحل نمی‌رسید و این همه مصیبت و گرفتاری برای فرد و اجتماع پدید نمی‌آورد. اینک به­ عنوان یادآوری تیتر چند نمونه از این حوادث را از نظر می­گذرانیم :

روزنامه خراسان (17/1/94) ص13: اگر درگیر عشق خیابانی نمی­شدم امروز زندگیم متلاشی نمی­شد

سایت صدای ایران(17/1/94) کد خبر ۵۴۲۰۴: قتل دختر پس از شنیدن پاسخ «نه» با نانچیکو!

روزنامه خراسان(17/1/94) ص13: مرد پاکستانی بعد از ردّ درخواست با ازدواجش 11 نفر را کشت!

سایت صدای ایران(17/1/94) کد خبر 54231: تجاوز 14 دانش­آموز در لوسانجلس امریکا به دو دختر

سایت صدای ایران(17/1/94) کد خبر 54202: خانم معلم که برای فرار از دست جوان شیطان‌صفت، خود را از خودروی وی به بیرون پرت کرده بود، پس از 106 روز، تسلیم مرگ شد.

سایت برترینها(16/1/94) کد خبر ۱۹۱۹۲۷: دام شیطانی مرد افغان برای دختر ایرانی، مرد افغان که با حمله به دختر جوان، او را در حاشیه بزرگراه همت مورد آزار و اذیت قرار داده بود، دستگیر و روانه زندان شد.

سایت ایران پو(17/1/94): فریب دختر جوان توسط فوتبالیست قلابی

سایت ایران پو (17/1/94): شکارچی دختر بچه‌ها دستگیر شد، مرد شیطان‌صفت که با ربودن ۲ دختربچه ۷ و ۸ ساله در شهرستان دشتستان، آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده بود به دام پلیس استان بوشهر افتاد.

جام نیوز(17/1/94) کد خبر 463275: هتک حرمت دختران با انتشار تصاویر خانوادگی در اصفهان

زمان نیوز(24/12/93) کدخبر16873:   جنایت در سرنوشت تاریک یک زن

روزنامه خراسان(21/12/93) ص 13:   دوستی خیابانی به آدم­ربایی ساختگی انجامید

روزنامه خراسان(2/12/93) ص13:   زن جوان طعمة سارقان برای اخاذی

روزنامه خراسان(24/12/93) ص13:   دست خون­آلود! (ارتباط نامشروع، ازدواج، سوءظن، قتل)

زمان نیوز (24/12/93) کدخبر16800:   رابطة نامشروعی که به قتل منجر شد

اقتصاد آنلاین(21/12/93) کدخبر77855: قتل دختران دو قلوی جیرفتی به خاطر شنیدن جواب ردّ

ضمیمة روزنامه جام جم(22/12/93):   عشق پیری و رسوایی طلاق

شبکه خبری زمان (5/12/93) کدخبر12952: زن خیانتکار، طراح اصلی نقشه قتل شوهر، بخاطر پسر دایی عاشق پیشه!! (در این جنایت زن 42سال! شوهر 47 سال! و پسر دایی عاشق 50سال سن داشتند!!)

شبکه خبری زمان (22/11/93) کدخبر 10103: هوش سیاه، دختران دم‌بخت را در فیسبوک شکار می‌کند

روزنامه قدس(20/8/86) ص13:   دستگیری پیر مرد 92 ساله به جرم اغفال!   

روزنامه قدس(28/10/83) ص15: تجاوز یک دندان‌پزشک در محل مطب خود، به ده­ها زن و دختر!

روزنامه قدس(14/8/86) ص13: 32 دختر و پسر جوان در پارتی گوهر دشت کرج دستگیر شدند

رجانیوز،کد خبر(77149): سه متجاوز به ­عنف سحرگاه امروز دوشنبه ‌در زندان اوین به­ دار مجازات آویخته شدند

روزنامه قدس(30/2/86) ص13:  تجاوز معلم خصوصی به یک دانش­ آموز "هشدار به خانواده­ها"

روزنامه قدس( 25/4/81) صفحه آخر: محکومیت 8 تن از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران به «شلاق» و «پرداخت جریمه»، به جرم رفت و آمد به یک خانة فساد در تهران

روزنامه قدس (13/9/90) ص13:افشای جزئیات اقدامات شیطانی مرد هزار چهره. پلیس پایتخت پرده از راز اقدامات شیطانی یک مرد هزار چهره برداشت که دختران را طعمه خود قرار می‌داد.(این مرد همه را با ظاهر مذهبی­اش فریب داده بود).

رجانیوز کد خبر: (106473): خواستگاری یک مرد از 243 دختر در اینترنت!

ماموران در بررسی فیس‌بوک متهم متوجه شدند، او با ۲۴۳ دختر جوان که اغلب دانشجو بوده‌اند، ارتباط اینترنتی پیدا کرده و با معرفی خود به عنوان استاد دانشگاه‌های معتبر اروپا، آسیا و ایران، چنین قلمداد کرده که مردی پولدار و صاحب یک مرکز تجاری در اروپاست. او پس از خواستگاری از دختران به آنها قول داده پس از ازدواج، آنان را برای ادامه زندگی به ایتالیا و کشورهای اروپایی ببرد. این خواستگار قلابی با هر یک از دختران نیز قرار ملاقات گذاشته است!!

روزنامه خراسان(13/10/91): نزاع ۲ جوان بر سر یک دختر ۱۶ ساله به درگیری خونینی انجامید که طی آن جوان ۲۰ ساله­ای با ضربه چاقوی جوان ۲۱ ساله نقش بر زمین شد و جان سپرد.

 روزنامه خراسان (9/11/91) ص13: جوان عاشق پیشه­ای که مادر و خواهر خود را به قتل رسانده محاکمه می شود.

روزنامه قدس (11/10/87) ص13: اعترافهای یک جوان:دختر مورد علاقه­ام مرا تحریک کرد تا مادرم را که با ازدواجمان مخالف بود، به قتل برسانم!!

سایت خبری بی باک (17/5/92): دختری که در خیابان، عاشق یک پسرِ خوش تیپ شده بود، پس از، از دست دادنِ یک میلیارد ریال، ربوده شد و در خانه‌ای متروکه مورد آزار و اذیت قرار گرفت.   

روزنامه قدس(14/7/84) ص19: دکتر... رئیس دانشگاه ... با اغفال دختران دانشجوی جوان و کم ­تجربه به بهانه نمره دادن و رفع مشکل تحصیلی، آنان را در ویلای شخصی خود، مورد سوء استفاده قرار می‌داد!    

رجانیوز(13شهریور92) کدخبر166871: صدرالدین شریعتی رئیس سابق دانشگاه ... در گفتگویی با روزنامه کیهان به موارد تکان­ دهنده از برخی رفتارهای اساتید دانشگاه اشاره کرد: 

یک عده از استادها اخراجی بودند به­ خاطر همین مسائل، سوء رفتار با دختران مردم؛ ما برای حفظ احترام و شأن‌شان بازنشسته‌شان کردیم. خدا می‌داند چه صحنه‌هایی دارم که اگر بگویم استخوان‌ها می‌ترکد. در یکی از همین دانشکده‌های ما استاد با دختر مردم، خارج از دانشگاه قرار می‌گذاشت و ... ؛ سن پدربزرگ دانشجو را داشت! پلیس دستگیرشان کرد و به پلیس گفته بود نوه‌اش است اما بالاخره فهمیدند دروغ می‌گوید. پلیس یک نامه به من داد و نوشته بود که این استاد را در چه حالی با دختر مردم دستگیر کرده ... حالا بنده چه کار کنم اجازه بدهم باز هم برود سر کلاس و ...؟! من این کارها را بلد نیستم. نوشتم ایشان تا اطلاع ثانوی نباید سر کلاس برود. پرونده‌اش را هم فرستادم کمیته انضباطی دانشگاه؛ خانمش آمده بود من را قسم می‌داد که اخراجش نکنم؛ می‌گفت می‌دانم این مرد پَست است، این دفعه اولش نیست، چندمین بار است که دارد این کار را می‌کند؛ اما دخترم می‌خواهد شوهر کند، خواهش می‌کنم به خاطر دخترم او را اخراج نکنید، بازنشسته‌اش کنید. بنده برای رعایت حال این خانواده، به جای اخراج، ایشان را بازنشسته کردم.     

و از این­دست خبرها که همه روزه در رسانه­ ها و صفحة حوادث روزنامه ­­ها به­ وفور می­توان یافت.

بی‌گمان تا زمانی که آگاهی درست و همه جانبه از ابعاد غریزة جنسی و چگونگی مدیریت آن در دست نباشد، نمی‌توان از طغیان و انحراف آن پیشگیری کرد و از آسیب‌های آن در امان ماند.

بنابراین طرح این‌گونه مباحث، ضرورت حیاتی و اجتناب ناپذیر دارد. به‌ویژه آنکه رسول خدا… (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید:

مَا مِنْ صَباحٍ إلّا وَ مَلَکان یُنادیان: وَیْلٌ لِلرِّجالِ مِنَ النِّساءِ، وَ وَیْلٌ لِلنِّساء مِنَ الرِّجالِ.

(میزان الحکمه، ح 18660.

و نیز از حضرت نقل شده که فرمود: چیزی برای مردان، مخاطره انگیزتر از زنان وجود ندارد. «مَا تَرَکْتُ بَعْدِی فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ» (مستدرک الوسائل، ج14، ص306)

هیچ بامدادی نیست، مگر اینکه دو فرشته فریاد می­زنند: وای بر مردان از دست زنان، و وای بر زنان از دست مردان!

این حدیث به ­روشنی دلالت دارد بر این­که بسیاری از مردان و زنان همواره در معرض خطر بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی قرار دارند و از آسیب‌ها و زیان‌های فراوان آن در امان نیستند.

شاید بتوان ادعا کرد که زیان‌های جسمی ـ روحی، و دنیوی ـ اُخرویِ بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی، از بسیاری گناهان دیگر بیشتر است. چرا که دستورهای فراوان در قرآن کریم و روایات اسلامی برای کنترل این غریزه بیان شده است و حال آن‌که این حجم از احکام و دستورها در بارة دیگر گناهان کمتر به چشم می‌خورد.

بنابراین پرداختن به تعلیم و تربیت جنسیِ صحیح، بسیار لازم و ضروری می­باشد، و سزاوار است انسان‌های غیور و دلسوز از میان اهل قلم، و تحقیق، و تدریس، و تبلیغ، و هنر، و ثروت، و دولت، و قانون، و قدرت، بیش از پیش به میدان آیند و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، بسترهای بی‌عفتی و انحرافات اخلاقی را از میان بردارند و جامعة ما را از این بحران و خطر بزرگ نجات ‌دهند.

شایان ذکر است که این فراخوانی، در واقع یک بسیج همگانی است؛ بدین معنا که در میدان مبارزة «عقل و شهوت» لازم است همه مردم و نهادها و دستگاه‌ها بسیج شوند و به ­یاری عقل بشتابند و در مهار شعله‌های شهوت بکوشند تا با عنایت خدا مشکل انحرافات اخلاقی و پی‌آمدهای زیان‌بار آن برچیده شود و بدین ترتیب غنچة زیبای عفاف و پاکدامنی شُکفته گردد.

امید آنکه مصوبة «شورای­ عالی انقلاب فرهنگی» در زمینة راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف مورد توجه قرار گیرد [مصوبة 427 مورخه 13/10/1385] و 301 مأموریتِ­ محوّل به 25 وزارت­خانه و سازمان، عملیاتی و اجرایی شود و بدین‌صورت نمونه ­ای از شکوفایی معنوی در جامعه به ­بار نشیند.

البته پیش از این لازم است همة مسئولین ذیربط و دست ­اندرکاران و افراد و گروه­ های تأثیرگذار و تصمیم ­ساز با مباحث عفاف­گرایی و اهمیت آن آشنا شوند تا دغدغة اجرای وظایف محوّله را بیابند و نیز با توجه به آموزه ­های دینی، بدانند در حوزة کاریِ خود، چگونه اقدام نمایند. إن­شاءالله

 

تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین

حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع